Envejecer con humor | China: Chuan Zuo (82, Jin Xu (81), Jun Hua He (93), Peng Fei Xu (74), Tian Cheng Shen (74), Tie Jun Chang (83) y Wei Chun Bai (73).

Envejecer con humor - China: Chuan Zuo (82, Jin Xu (81), Jun Hua He (93), Peng Fei Xu (74), Tian Cheng Shen (74), Tie Jun Chang (83) y Wei Chun Bai (73).

Article in English

 

A pesar de que hoy en día se vive cada vez más en la llamada «aldea global», con todos los vicios y malas experiencias de los pueblos pequeños, afortunadamente se siguen gestionando las particularidades, singularidades, identidades culturales y sociales de muchos espacios y sociedades para sobrevivir.

En esa utopía mía de buscar a los dibujantes más viejos del planeta, para hablarles del envejecimiento. Asia y África, por sus singularidades, fueron dos de los territorios más difíciles de trabajar. Afortunadamente en China encontré en Cheng Zhu (Presidente de China Red Man Cartoon Center / Vicepresidente y Secretario General de FECO.CHINA), una complicidad que me abrió las puertas del «Reino del Medio» y logró que algunos de los ancianos chinos responder a la entrevista.

Como señala, “en los últimos seis meses, China ha pasado por muchas cosas. Pasamos por una dura batalla contra el COVID-19. Somos muy afortunados de haber sobrevivido, pero muchas personas mayores murieron a causa de enfermedades. Algunos caricaturistas mayores no sobrevivieron y nos abandonaron para siempre”. Terminó recibiendo la colaboración de siete artistas: CHUAN ZUO (1941), JIN XU (1942), JUN HUA HE (1930), PENG FEI XU (1949), TIAN CHENG SHEN (1949), TIE JUN CHANG (1940) y WEI CHUN BAI (1950).

Utópicamente, estábamos pensando en contactar a los dibujantes más antiguos del planeta, pero nos complació recibir respuestas de algunos de los más antiguos. En contra de este proyecto teníamos todo: distancia, cultura, idioma… pero con uno o dos malentendidos, una o dos confusiones, malas traducciones… logramos vislumbrar el pensamiento chino contemporáneo sobre este tema que estamos abordando. Gracias Cheng Zhu, así como a todos los humoristas gráficos presentes y ausentes, por sus esfuerzos para comunicarse en esta confraternidad mundial.

Si la filosofía de sonreír a la vida, en el día a día, es una práctica difícil de mantener constantemente al máximo de su potencia, sin caer en la tragicomedia del día a día, más difícil aún es aceptar con humor el envejecimiento individual, así como defender que no hay nada mejor en la vida que morirse de risa.

CHUAN ZUO: En la última década más o menos, he dibujado muchos proverbios, muchos de los cuales representan las experiencias de vida de los ancianos, como la educación, las palabras y los hechos, la herencia, la psicología, las emociones, etc. Son muy filosóficos e interesantes. El envejecimiento natural es una ley de vida y mantendré una actitud optimista y realista hasta que muera.

JIN XU: El optimismo y el humor se han convertido en mi propio estado de vida. Hay un dicho en China que dice que "no hay montañas llameantes que no se puedan cruzar". No importa cómo, tenemos que "pasar". ¿Por qué no hacer esto? Tras la llegada de mi vejez, no me resultó difícil seguir pensando y creando, y mi capacidad de observación se mantuvo viva.

JUN HUA HE: Mientras las personas mayores tengan pasatiempos legítimos, serán tan felices como lo son en el trabajo.

PENG FEI XU: La vejez solo trae malestar fisiológico, mientras que la actividad psicológica permanece activa y llena de alegría en la vida. Hoy soy capaz de mantener una actitud optimista y espero mantenerla hasta que sea mayor.

TIAN CHENG SHEN: En mi vejez, creo más libremente y sin esfuerzo, sin que nadie me presione. El humor optimista es un estado de ánimo y, naturalmente, ayuda.

TIE JUN CHANG: Como caricaturista, primero debes tener una mentalidad optimista y humorística, pero debido a las limitaciones del entorno objetivo, no es fácil lograrlo de verdad. Solo podemos esforzarnos activamente y dejar que la naturaleza siga su curso. Esfuércese por mantener una mentalidad optimista y bondadosa hasta el final de su vida. Mi vida de vejez es así: en la vejez, la vida es muy normal, no está ociosa ni cansada, está ocupada con el trabajo creativo, se esfuerza activamente por adaptarse a todo y deja que la naturaleza siga su curso sin presumir.

WEI CHUN BAI: En la década de 1990, cuando me presentaron Manga Monthly, escribí que si el mundo pierde su sentido del humor, dejaré de existir de inmediato. El momento más hermoso del día es el atardecer. Es el momento más feliz para los niños y los ancianos. Definitivamente, más feliz que trabajar, es dibujar, escribir caligrafía, cantar, practicar Tai Chi y divertirse.

La dura realidad es que empezamos a envejecer (o al final) en la milésima de segundo después del nacimiento, aunque al parecer esto sólo ocurre después de la mediana edad, un tiempo cronológico difícil de determinar, de definir individualmente. Los teóricos del poder consideran que el verdadero envejecimiento se acentúa a partir de la edad de jubilación, cualquiera que sea, en qué zona geográfica/civilizacional vives, en qué posibilidad puedes hacerlo.

Hoy se habla mucho del envejecimiento activo, pero al mismo tiempo la mediana edad se aleja cada vez más del trabajo activo, de las buenas condiciones económicas de vida, como si la experiencia fuera menos importante que las nuevas teorías de licenciados imberbes que nada saben de prácticas de vida.

Yo, afortunadamente, nunca sentí esa presión y es solo ahora, que estoy en ese limbo donde podría haberme jubilado pero que legalmente puedo quedarme en mi lugar de trabajo por un año más, siento estas presiones externas, como si fuera robando el lugar de los más jóvenes. ¿No son ellos los que quieren robarme el lugar antes de tiempo? En la creatividad, especialmente la artística, creo que no hay edad e incluso, si perdemos un poco la irreverencia anárquica o absurda de la adolescencia, ganamos la irreverencia filosófica de la madurez más consciente de las irrealidades.

CHUAN ZUO: Cuando era joven, era apasionado y ansioso por explorar, lleno de energía, con un fuerte deseo de expresarme y crear mucho. Tengo 80 años ahora y mi espíritu y energía no se pueden comparar, pero todavía no quiero dejar de pintar. Enseñar aprendices, maestros hambrientos es un lugar común. Sin las generaciones anteriores plantando árboles, ¿cómo disfrutarán las generaciones futuras de la frescura? Siempre que hay una oportunidad, me gusta compartir mi experiencia creativa con colegas jóvenes.

JIN XU: Durante muchos años, siempre disfruté ayudar a los demás. La acumulación de conocimiento y la creación de caricaturas ha llevado mucho tiempo y siempre he creído que dibujar caricaturas es una habilidad de aprendizaje importante para pintar.

JUN HUA HE: Lo absurdo es una técnica importante en la creación de dibujos de humor. Cuando era joven, era audaz, con ideas absurdas y el coraje de actuar temerariamente. En la vejez hay más experiencia, y en la creación se enfatiza tanto el absurdo como la racionalidad.

Los cartoons son un tipo especial de pintura que se preocupa más por la sociedad y el sustento de las personas. Los caricaturistas son mensajeros que promueven la armonía y la alegría, guerreros que defienden la justicia y disipan el mal, y artistas que consideran la creación como su deber sagrado en lugar de artesanos que se ganan la vida actuando.

PENG FEI XU: Cuando somos jóvenes, somos más ágiles y activos, mientras que cuando somos mayores, somos más profundos y duraderos. Transmitiré a los jóvenes todo lo que sé y nada se me puede quitar.

TIAN CHENG SHEN: En términos de diseño, hay una tendencia hacia asociaciones divergentes, mientras que en términos de producción, hay una tendencia hacia el software de expresión de vanguardia.

TIE JUN CHANG: Cuando era joven, admiraba el carácter y el arte de artistas famosos como Hua Junwu, Fang Cheng, Ding Cong y Li Binsheng. A lo largo de mi vida, los seguí como modelos a seguir y aprendí a dibujar y ser una persona como ellos. Incluso ahora, a medida que envejezco, sigo admirando a esos predecesores como modelos a seguir. He trabajado como editor de arte durante muchos años y descubrir nuevos talentos cómicos y animar a los jóvenes entusiastas es un gran placer y responsabilidad de mi trabajo. Durante décadas como editor, creé innumerables autores de manga jóvenes, algunos de los cuales se convirtieron en maestros de manga famosos. Este es un logro inconmensurable, y también gané muchos amigos.

WEI CHUN BAI: Cuando era joven, me gustaban los disfraces y tenía una gran capacidad creativa. A medida que fui creciendo, mi absurda capacidad creativa no era tan fuerte como la de los jóvenes. Estoy dispuesto a contarte las técnicas, pero la concepción y el humor son innatos y no se pueden enseñar.

Observando el planeta, somos conscientes de que está superpoblado a nivel demográfico para que pueda seguir siendo sostenible y en estos números, además de muchos nacimientos en algunas zonas del planeta, también hay un alto nivel de envejecimiento en algunas sociedades, creando altos desequilibrios en la población con la consecuente problemática política y social de esta realidad. Esto lleva a muchos a considerar que los “viejos” están aquí demasiado, porque la sociedad está más interesada en la irreverencia de los jóvenes que en el conocimiento /experiencia de los mayores, como si la teoría fuera más importante que la práctica. Pero…

CHUAN ZUO: Algunas emociones pesimistas y negativas e ideas radicales en la sociedad no me afectarán. Todavía me gusta observar la sociedad y estar al tanto de la disponibilidad de materiales creativos en caso de necesidad. Creo que los cómics satíricos y humorísticos siguen teniendo un atractivo irresistible, como los excelentes clásicos de Braun "Father and Son" y "Sanmao Wandering", que no están desfasados.

JIN XU: Las contradicciones en la sociedad son eternas, y la búsqueda del progreso y los retrocesos de las personas también surgen de vez en cuando. Así que la sátira y el humor no van a desaparecer, pero las técnicas de crítica también deben adaptarse a los tiempos. Dibujar caricaturas requiere pasión, y los creadores deben estar a la vanguardia de los tiempos para aprender sobre los agravios de la sociedad e inspirar cosas nuevas. Además, el autor debe ser una "persona de temperamento" positiva y emprendedora.

JUN HUA HE: Cualquier forma y contenido de los dibujos de humor, siempre que tenga valor estético y encanto artístico, será atractivo. Los caricaturistas solo se preocupan por la sociedad y crean constantemente cuál es la actitud más adecuada ante la vida.

PENG FEI XU: Los caricaturistas siempre miran activamente la vida, la observan y usan sus pinceles para describir las diversas formas de vida. La ironía y el humor siempre cautivan, porque la vida no puede prescindir de ellos.

TIAN CHENG SHEN: La creación continua y el esfuerzo activo son las condiciones para no desperdiciar "habilidades de pintura". A medida que envejecemos, puede ser menos intenso. Los elementos humorísticos y las ideas ingeniosas tienen un atractivo creativo infinito.

TIE JUN CHANG: Una nación sin humor es una nación de idiotas. Como creadores de cómics satíricos y humorísticos, deben cargar con la peor parte y guiar a la generación más joven para que se conviertan en ciudadanos educados y bondadosos. Mi actitud ante la vida es que las personas son viejas pero sus corazones no son viejos. Aunque la gente se “retira”, su corazón no puede retirarse. Antes de la jubilación, acumulé una rica experiencia de vida y habilidades creativas. Después de la jubilación, puedo liberar mis emociones y crear más y mejores obras, lo cual es una diversión infinita.

WEI CHUN BAI: El alma de las caricaturas es el humor, y las caricaturas satíricas existen en todas las sociedades. Los humanos no somos solo jóvenes, somos todos y los dibujantes son definitivamente los que pueden demostrar esto activamente al continuar siendo emprendedores. Mi actitud se refleja en la caricatura que dibujé titulada “Aprender es beneficioso pero nuevo”.

Si es cierto que el primer problema del avance de la edad corporal es la visión y el poder de las manos firmes, la creatividad disfrazada de ismos como el puntilismo, el expresionismo, el impresionismo, el cubismo, el futurismo... con nuevas técnicas, con instrumentos alternativos que recrean la personalidad ¿rasgo? Es decir, la mano tiembla, los ojos desfallecen, pero el espíritu persiste, ¿o no?

CHUAN ZUO: Afortunadamente, mis manos no tiemblan y el pincel todavía dibuja de un solo trazo. Esa es mi ventaja, pero tengo cataratas en los ojos, lo que me dificulta.

JIN XU: Debido a años de explorar la nacionalización china de los cómics y el énfasis en la estabilidad y la precisión en el uso de la pluma y la tinta, pude manejarlo con facilidad durante todos estos años de práctica.

JUN HUA HE: Mientras existan las emociones, la resistencia no da miedo, solo actúa de acuerdo con tus habilidades.

PENG FEI XU: La tecnología informática no puede reemplazar el dibujo a mano. Actualmente sigo creando con optimismo.

TIAN CHENG SHEN: La edad avanzada todavía tiene un impacto en la creatividad, y el mecanismo de incentivo también se debilitará, lo que requerirá familiaridad con el nuevo software de pintura.

TIE JUN CHANG: Ya soy un hombre de 83 años. Hace unos años me temblaban las manos, pero soy un anciano que no acepta la derrota. Entonces, mientras todavía pueda crear, crearé algunas pinturas de personajes de ópera en tinta de alta calidad.

WEI CHUN BAI: Actualmente estoy luchando con mis manos y pies, escribir y dibujar es cada vez más difícil y mis ojos no son tan buenos. Así que mi caligrafía no es tan satisfactoria como quería que fuera, pero sigo insistiendo en crear.

¿El envejecimiento también socava la visión filosófica del humor, haciéndolo amargo? Con la edad, con el peso de haber vivido, existido, criticado repetidamente… ¿la mirada se vuelve más satírica o irónica?

CHUAN ZUO: Esta es una ley natural. Tengo más de 80 años. ¿Puedo compararlo con hace 50 años? La verdad es que he estado usando mi cerebro y mis manos para crear hasta el día de hoy, y todavía aparecen cuatro obras en los periódicos cada mes. Hoy en día, las viñetas son cada vez más escasas en los periódicos, y eso no es problema cuando el autor las dibuja con mucho ingenio

actual.

 

JIN XU: Debería ser más maduro. Debido al amplio alcance de la vida y la lectura, mis ideas se han vuelto más abiertas. Aunque hay menos obras, mi satisfacción ha aumentado. Me sigue gustando dibujar viñetas agudas y críticas, y prefiero no dibujarlas que dejarme vencer por la superficialidad.

JUN HUA HE: La caricatura se basa principalmente en la sabiduría, la responsabilidad y el coraje, y no tiene nada que ver con el envejecimiento. Dado que el sarcasmo está presente, debe ser agudo y no subestimado, sino más preciso, razonable y apropiado para la situación que para la persona. El aumento o disminución de la creatividad artística no está en la edad, sino en aspectos como el conocimiento, la experiencia y el cultivo.

PENG FEI XU: La ironía ya es mi vida, persistiré en crear, nunca abandonaré mis propios puntos de vista y nunca retrocederé.

TIAN CHENG SHEN: Tengo mi propio punto de vista y mis obras también son mi expresión.

TIE JUN CHANG: No se calmará, el jengibre aún está viejo y picante. Todos los caricaturistas veteranos tienen una rica experiencia y habilidad creativas y, a medida que envejecen, sus obras se vuelven más maduras y encantadoras. Las piezas antiguas y nuevas que he estado creando han recibido muchos elogios dentro y fuera de la industria. El año pasado, la sección satírica y humorística del Diario del Pueblo organizó para mí el "Seminario de dibujo con tinta de Chang Tiejun", que fue muy inspirador.

WEI CHUN BAI: Los dibujantes que son justos y amables deben tener un sentido de responsabilidad social al evaluar los asuntos actuales. Mientras haya injusticia en la sociedad, usaré mi pincel para luchar. Ya tengo 73 años, pero mi creatividad no se ha detenido. Si hay muchos periódicos publicados, mi creatividad será más fuerte.

Por supuesto, hay grandes diferencias en la sociedad, los países, las influencias geopolíticas y esto siempre influye en la visión del artista, por lo que es redundante preguntar si hay diferencias entre su estado de ánimo cuando comenzó y ahora, pero ¿puede explicar qué es diferente?

CHUAN ZUO: Ayer y hoy son muy diferentes, con diferentes necesidades sociales y experiencias creativas.

TIAN CHENG SHEN: Con la colocación del patrimonio cultural, las perspectivas y técnicas de creación se han vuelto más nacionales y artísticas en profundidad.

TIE JUN CHANG: El arte de la Ópera de Pekín es vasto y profundo, y para mí, crear personajes de ópera es una bendición para toda la vida. El arte de la Ópera de Pekín es un tesoro inagotable de arte y, a medida que las personas envejecen, el tiempo se vuelve más preciado. La mayor influencia en mi perspectiva creativa es la creación de la Ópera de Pekín en tinta y agua.

WEI CHUN BAI: El maestro Fang Cheng dijo que las caricaturas requieren democracia, y la democracia también requiere caricaturas. ¡Estaba extremadamente feliz de tener mi propio hijo cuando publiqué el manga por primera vez! ¡Emocionado! Todavía estoy feliz de publicarlo ahora, pero se ha calmado mucho.

Durante toda su vida, otros esperan que un comediante sea una persona alegre y divertida. Con la edad, ¿siguen pidiendo lo mismo, o aceptan que también pueden hacer vinagre? ¿O un comediante siempre ha sido avinagrado como dispensador de sonrisas cómplices?

CHUAN ZUO: La profesión de dibujante no está relacionada con la naturaleza del comportamiento humano, pero un excelente dibujante debe ser una persona amable.

JIN XU: Los caricaturistas son generalmente personas de carácter, con un claro sentido del bien y del mal, la voluntad de asumir responsabilidades y un sentido de responsabilidad social.

JUN HUA HE: Conocí a muchos dibujantes, la mayoría con personalidades diferentes.

PENG FEI XU: Debería serlo. Nací con estas cualidades.

TIAN CHENG SHEN: Sí, me gusta ser alegre y gracioso, extrovertido e interesante, y es difícil cambiar a medida que envejezco.

TIE JUN CHANG: Sí, soy una persona alegre e interesante que también es reticente. A veces cometo errores con cautela y, a veces, me encuentro luchando con las deficiencias de los demás y, a veces, soy sentimental.

WEI CHUN BAI: La naturaleza humana no se puede cambiar y el talento de los dibujantes es innato. He sido una persona interesante desde que era joven, y ahora lo sigo siendo a medida que envejezco. Soy conocido como un niño. Sencillez, amabilidad, diversión, equidad.

¿Qué es lo más difícil de aceptar a medida que envejeces? ¿Se necesita más esfuerzo para mantener el ánimo en alto todos los días o ya no es una fortaleza sino una debilidad? ¿Te sientes envejecido? ¿Qué es para ti la vejez?

CHUAN ZUO: Habla y ríe durante el día y duerme bien por la noche.

JIN XU: Como mi mentalidad no es vieja, mi vida no es monótona. Es normal leer más, relajarse y encargarse de crear dibujos humorísticos. Todavía estoy muy ocupado todos los días.

JUN HUA HE: Soy viejo, pero no da miedo. Lo más difícil de aceptar es la soledad y el aburrimiento. Una vez escribí una quintilla: leer, pintar, escribir, beber té, tararear, jugar al ajedrez. Mi esposa siempre se queja, cada oración es profunda y significativa. ¡La bondad y el placer son suficientes para esta vejez! Esta es mi vejez.

PENG FEI XU: El envejecimiento es inevitable. Enfréntate a la realidad y sigue con tu vida con calma. El mundo es de todos.

TIAN CHENG SHEN: Hacer algunos ejercicios de pensamiento todos los días es algo feliz y un producto de salud para evitar que uno se sienta viejo.

TIE JUN CHANG: Sr. Liu Qingtao, el difunto caricaturista de Tianjin, me escribió el año de mi retiro, deseándome una feliz segunda adolescencia. Creo que después de la reforma siempre quedarán infinitos cuadros, y el tiempo no alcanza. Nunca olvidé las enseñanzas del Sr. Liu Qingtao y yo estamos demasiado ocupados para preocuparnos.

WEI CHUN BAI: Mis ojos están borrosos y mis manos tiemblan. Es difícil dibujar sin perturbar mis estudios. No me importa lo que los demás piensen de mí. Mi corazón es muy joven, mis hijos son fuertes, mi vejez es despreocupada y vivo una vida feliz.

Al mirar al pasado, ¿es importante mantener vivos los momentos más divertidos, relegando las tragedias al olvido, o tienen más fuerza y ​​destruyen los mejores momentos de la vida?

CHUAN ZUO: A veces, los últimos años también pueden retratarse como obras cómicas, como mi "Los Miserables".

JIN XU: A través de años de experiencia, he desarrollado el hábito de no dejarme sorprender y no buscar problemas, creando así un ambiente de amabilidad, satisfacción, perseverancia y paz para toda la familia.

JUN HUA HE: El mundo gira constantemente en torno a tragedias y comedias, que no solo se deben a la naturaleza humana, sino también a la inevitabilidad histórica. La ley de la naturaleza es que las cosas se revertirán cuando lleguen a los extremos, y cuando las cosas mejoren, la marea cambiará.

PENG FEI XU: Vive el presente sin arrepentirte ni arrepentirte del pasado.

TIAN CHENG SHEN: Es genial responder a las quejas de la vida con bromas de buen carácter.

TIE JUN CHANG: Las muertes de maestros como Hua Junwu, Ding Cong y Fang Cheng son desgarradoras, pero su filosofía creativa humorística deja atrás los momentos y recuerdos más hermosos.

WEI CHUN BAI: Mientras seas bondadoso, serás feliz y te olvidarás de todo.

¿Es más fácil mirar la vejez de los demás que tu propia "decadencia" física?

CHUAN ZUO: Los cambios y el paradero de una familia, compañeros de armas, amigos, colegas y amigos pintores en sus últimos años a veces pueden ser dolorosos.

JIN XU: En la vida, evita la mentalidad de "la ira está presente, la risa está ausente". Deja que todo fluya con naturalidad, come bien, bebe bien, ten cuerpo y pluma sanos y diviértete en armonía.

JUN HUA HE / PENG FEI XU: Sí.

TIAN CHENG SHEN: El envejecimiento físico es inevitable. Te guste o no, resta 12 años a tu edad real y vive.

TIE JUN CHANG: Sr. Fan Lifu, el difunto caricaturista, solía decir en sus últimos años: "Nunca se olvida la vejez". Siempre ha mantenido una actitud optimista ante su vida, pero de hecho, no ha olvidado su propio envejecimiento, utilizándolo como reflejo de su actitud ante la vida.

WEI CHUN BAI: La otra persona es como un espejo. A medida que envejecen, tú también. Entonces, si te gusta mirar a la generación más joven, tal vez tu vieja mentalidad cambie, y me gusta estar con gente joven y niños.

¿Qué le preocupa más, la falta de memoria o problemas físicos?

CHUAN ZUO: Problemas físicos.

JIN XU: El cerebro a menudo se usa sin descanso para mantener a raya el envejecimiento, leyendo sin entender, tomando notas ocasionalmente y manteniendo un "uso constante del tiempo". No me preocupo por la enfermedad de Alzheimer, por ahora.

JUN HUA HE: No tengo miedo de mi propio dolor, solo tengo miedo de causarle problemas a mi familia.

PENG FEI XU: Me temo que no puedo cuidar de mí mismo, nada más importa.

TIAN CHENG SHEN: Solo da un paseo, da un paso, da un paseo, no te preocupes por nada más.

TIE JUN CHANG: La memoria y los problemas físicos son de hecho grandes preocupaciones, pero el envejecimiento llega tarde o temprano, lo cual es irresistible. Por lo tanto, es importante tratarlos racionalmente y hacer más.

WEI CHUN BAI: La buena salud es importante, no hay de qué preocuparse. Dejé estar. Si Dios te pide que vayas un día, ¡estarás feliz de ir!

Cuando haces humor como afición, en el retiro sigue siendo un escape. Si eres profesional desde hace décadas, la jubilación, en principio, es finalmente descansar, pero con humor, ¿no echas de menos ese ejercicio constante de mirar la vida al revés? ¿Está completamente abandonado o se ha convertido en un pasatiempo de entretenimiento?

CHUAN ZUO: Mi creación de manga no se ha retirado y continuaré dibujando hasta que sea viejo. El humor es un componente importante de los cómics. Cuando lo uso para crear, lo uso. Ya sea antes o después de la jubilación, viviré hasta la vejez, aprenderé a envejecer, diseñaré para envejecer y nunca dejaré ir.

JIN XU: Dado que dibujar dibujos animados se ha integrado en todos los aspectos de mi vida, desde la escuela secundaria hasta la vejez, todavía los creo hoy. La "reforma" no se convirtió para mí en una "barrera", es decir, nada ha cambiado. Disfruta esto y no aquello, nunca pares, el humor siempre debe existir y una ligera embriaguez alarga la vida.

JUN HUA HE: El humor es una forma de sabiduría y búsqueda, no una "vía de escape"; o simplemente entretenimiento. El humor es una disciplina y solo dominando el humor puedes tener una mejor comprensión de la vida. Después del cambio de imagen, también tendrá más tiempo para hacer las cosas que le gustan y cuidar de su familia.

PENG FEI XU: Dado que tengo mis propias actividades, no hay diferencia entre antes y después de la jubilación. Sí, estamos envejeciendo y los órganos de nuestro cuerpo están disminuyendo, hay muchos inconvenientes, sin embargo, frente a la naturaleza, podemos ser honestos y el humor siempre es tuyo, acompañándonos siempre durante toda la vida.

TIAN CHENG SHEN: El humor se ha infundido en el torrente sanguíneo, energiza la mente, inyecta oxígeno en el cerebro. La sociedad está cambiando, el entorno está cambiando, pero sigo practicando artes marciales.

TIE JUN CHANG: Continuar trabajando y descansando después de la jubilación no es contradictorio. Por el contrario, las actividades creativas tensas y ordenadas después de la jubilación son en realidad un sustento espiritual, un proceso de mejora continua en el arte. Cada trabajo creado tiene una sensación de logro, y crear tinta, ópera y cómics es un buen antídoto contra el envejecimiento. Antes de jubilarme, trabajé como editor de arte en un periódico, responsable de crear y editar historietas. Durante mi mandato, principalmente creé cómics para satisfacer las necesidades de los periódicos. Después de la jubilación, mis creaciones no están limitadas por las tareas a realizar, sino que se crean libremente de acuerdo con mis pasatiempos e intereses. Soy un gran admirador de la Ópera China de Pekín y crear obras de teatro es mi principal actividad después de retirarme oficialmente. Después de la jubilación, estoy más ocupado que antes.

WEI CHUN BAI: Comencé un nuevo punto de partida en mi vida después de la jubilación y me invitaron a enseñar dibujos animados en varios departamentos de arte universitarios. Además, decidí crear caricaturas en tinta nankin y aguadas. Dibujar es algo instintivo que se ama para toda la vida.

¿Cómo fue la adaptación a las nuevas tecnologías? La velocidad del cambio ha sido vertiginosa, lo que, por un lado, facilitaba ciertos trámites técnicos, también complicaba a los que no les gustaba el cambio. ¿Cómo te sucedió esto? ¿Sigues prefiriendo las técnicas clásicas?

CHUAN ZUO: Sigo insistiendo en dibujar a mano, lo que hace que la gente se sienta feliz.

JIN XU: Mientras me adaptaba a las nuevas tecnologías, nunca renuncié a heredar y desarrollar la cultura y las habilidades tradicionales, insistiendo en tratar de nacionalizar los dibujos animados y usando técnicas de tinta y lavado para expresarme.

JUN HUA HE: Antes de aprender nuevas tecnologías, todavía usaba métodos familiares para crear dibujos animados.

PENG FEI XU: Ser incapaz de mantenerse al día con las nuevas tecnologías no es una decepción, y dibujar a mano siempre es mi búsqueda del placer.

TIAN CHENG SHEN: Aprendí a usar el nuevo software, pero todavía me gusta crear a mano. También desarrollo técnicas de tinta y agua, corte de papel, estampación y otras formas de expresión.

TIE JUN CHANG: Con el rápido desarrollo de la tecnología en el mundo actual, la creación se ha beneficiado mucho. Mis trabajos se publican constantemente en línea, lo que permite que más lectores los entiendan y aprecien. Además, hay una gran cantidad de información y materiales de referencia en línea, que enriquecen el contenido creativo.

WEI CHUN BAI: Me gusta dibujar a mano, pero también soy muy receptivo a las nuevas tecnologías y no las rechazo. Los dibujos animados tienen un atractivo artístico más fuerte y sus estilos de animación son diferentes de los dibujos animados tradicionales.

En el fondo, son muchos años asistiendo a cambios en la sociedad, en el comportamiento político y social, además de los técnicos, es decir, no solo eres parte de la historia sino también cronista de esa misma historia.

¿Qué más ha cambiado? ¿Cómo ves esta evolución, especialmente en la actividad del dibujante (humorista)?

CHUAN ZUO: Los dibujos se mueven con los tiempos y tus obras pueden ser testigos de ellos.

JIN XU: Fui testigo de la historia, observé los cambios sociales, experimenté la desolación de las relaciones humanas, aprendí a analizar las contradicciones y expresé mi claro amor y odio a través de los cartoons.

JUN HUA HE: Los cambios sociales son inevitables en la historia. Desde el punto de vista de un dibujante, muchas escenas de cambios históricos también son como caricaturas que hacen reír y reír a la gente.

PENG FEI XU: A lo largo de la vida, poder registrar y dar testimonio a la sociedad es responsabilidad de todos, eso es todo.

TIAN CHENG SHEN: Espero tener un ambiente creativo democrático y relajado.

TIE JUN CHANG: El deber de los caricaturistas es cantar las alabanzas de la verdad, la bondad y la belleza y castigar el fenómeno social de la falsedad, la maldad y la fealdad de manera satírica y humorística. Es un tema político delicado y sólo se puede adoptar una actitud evasiva, ya que está limitada por el entorno creativo.

WEI CHUN BAI: A veces, el entorno general determina la dirección de los dibujos, lo que determina el desarrollo del arte y la estética. Las tecnologías cambian, el humor es el mismo, pero la sociedad ha cambiado y ha puesto otros obstáculos más complicados a la libertad del humor.

¿Hay tanta o más libertad creativa hoy que antes? La corrección política, más las sensibilidades idiotas de los pequeños grupos, tribus, clubes, partidos... ¿no hicieron más presente la censura en las obras publicadas?

CHUAN ZUO: El humor siempre es gratis.

JIN XU: La innovación es difícil, evitar los clichés puede inyectar sangre nueva en la creación. La lectura y la práctica ampliarán el espacio para los dibujos y evitarán efectivamente los obstáculos frente al "camino".

JUN HUA HE: Las caricaturas con puro humor siempre han sido gratis. Las caricaturas satíricas pueden encontrar diferentes obstáculos en diferentes sociedades, ya que aquellos que las han escuchado son una minoría.

PENG FEI XU: Mientras una persona tenga libertad interior, no será influenciada por el mundo exterior.

TIAN CHENG SHEN: He probado la dulzura de la creación democrática y tolerante, y espero tener más pasantías creativas para mostrar mis talentos.

TIE JUN CHANG: Manga crea un sinfín de temas para piezas antiguas y nuevas. La Ópera de Pekín es también nuestro tesoro nacional, y cualquier pieza que se pueda presentar se puede diseñar, creando libremente…

WEI CHUN BAI: Muchas plataformas de publicación de dibujos e humor han cerrado, ¿cómo podemos hablar de la libertad de creación de cartoons?

¿Cómo ve la sociedad donde vives a las personas mayores?

CHUAN ZUO: Respeto y cuidado.

JIN XU: Las personas mayores son riquezas, libros y aulas. No solo debemos respetar a los ancianos, sino también ser buenos ancianos.

JUN HUA HE: China siempre ha tenido la virtud tradicional de respetar a los ancianos y amar a los jóvenes.

PENG FEI XU: Todo el mundo sabe que algún día envejecerá y conoce esta verdad.

TIAN CHENG SHEN: Los ancianos todavía son respetados y cuidados.

TIE JUN CHANG: Diferentes personas tienen diferentes puntos de vista sobre los ancianos. Respetar y honrar a los ancianos es una hermosa tradición de nuestra nación china. El abuso de ancianos y el menosprecio de los ancianos son fenómenos muy individuales en la sociedad.

WEI CHUN BAI: Con el progreso de la sociedad, los ancianos sí han recibido atención social, pero todavía hay muchos lugares donde el gobierno debe prestar más atención, especialmente cuando los niños no están presentes y los ancianos deben ser protegidos con ciertas medidas.

¿Es diferente en el entorno de los dibujantes?

CHUAN ZUO: ¡Los predecesores de la industria china de dibujos de humor siempre serán respetados y amados por nosotros!

JIN XU: La gente de dibujos de humor envejece gradualmente, lo que no da miedo, pero no es fácil mantener la "noche". Es necesario leer más viñetas y seguir leyendo con paciencia. Si no puede soportar las obras maestras de hoy, tome su bolígrafo y cree increíbles obras maestras.

JUN HUA HE: Los ancianos son un activo valioso de la sociedad, lo que debería ser una opinión común entre todos los sectores de la sociedad.

PENG FEI XU: No es obvio.

TIAN CHENG SHEN: Las personas mayores en la industria del manga extrañan a Zhang Leping, Hua Junwu, Ding Cong, Fang Cheng, Liao Bingxiong.

TIE JUN CHANG: La mayoría de los caricaturistas que conozco son practicantes de respetar y respetar a los ancianos.

WEI CHUN BAI: Los ancianos necesitan amor y atención y se les debe brindar respeto y protección para disfrutar de su vejez en paz.

¿Qué es para ti el humor y cuál es su importancia en la sociedad?

CHUAN ZUO: El humor es el alma de los dibujos y la búsqueda de inspiración en la creación irreverente. Pero en realidad, además de las obras literarias, faltan tales hábitos en nuestra sociedad.

JIN XU: Es la manera de nutrirse, el arte de construir el cerebro.

JUN HUA HE: El humor es un saber que siempre vale la pena perseguir, es el lubricante de la sociedad y de la vida.

PENG FEI XU: Resuelva las dificultades, adáptese bien a la realidad y aumente el sentido de la vida.

TIAN CHENG SHEN: El humor es la forma en que las personas inteligentes ven el mundo.

TIE JUN CHANG: El humor es un regulador de la vida. Esto no solo hace felices a las personas, sino que también las libera de preocupaciones. Lo más importante es que regula la armonía de la sociedad y las humanidades.

WEI CHUN BAI: La sociedad sin humor es como no tener aire ni sol.

¿Es la demencia senil una variante del humor absurdo?

CHUAN ZUO: Si la demencia se incluyera en los personajes de comedia, sería una sátira sobre los maníacos de guerra o sinvergüenzas.

PENG FEI XU: No, es una tragedia.

TIAN CHENG SHEN: No.

TIE JUN CHANG: La enfermedad de Alzheimer es una enfermedad terrible y trágica que priva a una persona de la razón y el pensamiento, y no puede verse como una variante del humor absurdo.

WEI CHUN BAI: No estoy de acuerdo, el humor absurdo es saludable.

¿Cree que el humor puede ayudar a las personas a aceptar mejor el envejecimiento y contribuir al optimismo cotidiano del decaimiento físico?

CHUAN ZUO: Ver más películas y cartoons puede ayudar a las personas mayores a vivir una vida feliz.

JUN HUA HE: El humor puede hacer felices a las personas, la felicidad puede hacer que las personas estén sanas y la salud puede hacer que las personas vivan más tiempo.

PENG FEI XU / TIE JUN CHANG / WEI CHUN B: Creo firmemente en eso.

En la vejez, ¿qué es más divertido bromear o advertir a los demás? ¿Problemas físicos, mentales, sociales o políticos?

CHUAN ZUO: Ancianos con ventajas en la experiencia de vida presentan sus experiencias en la preservación de la salud y el cuidado de los ancianos.

JIN XU: Además de persistir en las caminatas para nutrir la mente, también es necesario leer y contemplar, mantener la mente abierta y crear constantemente nuevos estados de ánimo.

JUN HUA HE: Las personas mayores son aptas para participar en proyectos de entretenimiento con baja presión mental y alto factor de seguridad.

PENG FEI XU: Música y deporte, no me he rendido todavía, porque me hicieron más joven que mis compañeros.

TIAN CHENG SHEN: Cuando era niño, no tenía cámara, y mucho menos teléfono. Ahora, dibujo recuerdos y son coloridos e interesantes.

TIE JUN CHANG: Soy fan de la Ópera de Pekín. El arte de la Ópera de Pekín es vasto y profundo. Escuchar, mirar y diseñar obras me hizo parecer más joven. He amado la Ópera de Pekín toda mi vida y ha sido una alegría infinita.

WEI CHUN BAI: El humor a veces requiere ciertas condiciones y entornos, por lo que a menudo asistir a reuniones de amigos y reuniones sociales es el lugar que toca los nervios del humor.

¿Es más fácil o más difícil para una persona mayor mirar al futuro con humor?

CHUAN ZUO: No es fácil.

JIN XU: Risas, no tiene fin.

IJUN HUA HE: Cuanto más rica sea la experiencia, más fácil debería ser.

PENG FEI XU: Tienes que mirar al futuro con humor. No hay necesidad de considerar el efecto.

TIAN CHENG SHEN: La imaginación ilimitada y los viajes son cosas felices.

TIE JUN CHANG: Mirando hacia el futuro, sin duda es un gran placer para las personas mayores mantener los principios originales y crear otros nuevos, con pinturas interminables de personajes e historias de la Ópera de Pekín. Es más fácil mirar al futuro con humor.

WEI CHUN BAI: Para las personas mayores, si son capaces de crear humor, naturalmente serán humorísticos.

¿Te asusta la muerte o es morirse de risa la mejor manera de cerrar este ciclo? ¿Está preocupado por el futuro de su trabajo después de que se vaya?

CHUAN ZUO: No tengo miedo a la muerte, ni me preocupo. La gente vive toda su vida preocupada. Las plantas caen en otoño, siguiendo las leyes de la naturaleza. La vida de jubilado es fácil, disfrútela hoy.

JIN XU: No estoy considerando la muerte por ahora.

JUN HUA HE: Las reglas de la naturaleza no se pueden romper y no me dejaré intimidar por la muerte. Definitivamente me esforzaré por morir con una sonrisa.

PENG FEI XU: La muerte es algo que considero a menudo y puedo enfrentarla con calma.

TIAN CHENG SHEN: Cuando era niño, tenía mucho miedo. Como me he hecho mayor y he visto irse a mucha gente, solo espero despedirme con una sonrisa.

TIE JUN CHANG: La muerte es una ley natural, y seamos emperadores o mendigos, somos iguales. No importa si mueren riendo o llorando. Déjalo ser, es como los estudiantes de primaria que regresan a casa después de la escuela.

WEI CHUN BAI: La filosofía nos dice que todo crece, se desarrolla y perece. No hay nada aterrador, según las leyes naturales. Es importante reírse de la vida.

Agradecido por apoyarme en este proyecto utópico y quijotesco, pero es importante dar voz a los artistas y mantener viva la llama del humor en un planeta cada vez más intolerante y triste.

 

Imagen
JUN HUA HE 1.jpg

JUN HUA HE 1.

Imagen
JUN HUA HE 2.jpg

JUN HUA HE 2.

Imagen
PENG FEI XU 1 (1).jpg

PENG FEI XU 1.

Imagen
PENG FEI XU 2.jpg

PENG FEI XU 2.

Imagen
CHUAN ZUO.jpg

CHUAN ZUO.

Imagen
JIN XU.jpg

JIN XU.

Imagen
TIE JUN CHANG.jpg

TIE JUN CHANG.

Imagen
WEI CHUN BAI.jpg

WEI CHUN BAI.

Imagen
TIAN CHENG SHEN.

TIAN CHENG SHEN.

 

 

Aging with humor – China: Chuan Zuo (82), Jin Xu (81), Jun Hua HE (93), Peng Fei Xu (74), Tian Cheng Shen (74), Tie Jun Chang (83), Wei Chun Bai (73).

By Osvaldo Macedo de Sousa


Despite the fact that today people live more and more in the so-called «global village», with all the vices and bad experiences of small towns, fortunately, the particularities, singularities, cultural and social identities of many spaces and societies are still managed to survive.

In this utopia of mine of looking for the oldest cartoonists on the planet, to talk to them about aging, Asia and Africa, due to their singularities, were two of the most difficult territories to work with. Fortunately in China, I found in Cheng Zhu (President of China Red Man Cartoon Center / FECO.CHINA Vice President (Secretary General), a complicity that opened the doors of the «Middle Kingdom» and managed to get some of Chinese elderly people to respond to the interview. As he points out, “in the last six months, China has gone through a lot. We went through a tough battle against COVID-19. We are very lucky that we survived, but many old people died from disease. Some older cartoonists did not survive and left us forever.” He ended up getting the collaboration of seven artists - CHUAN ZUO (1941), JIN XU (1942), JUN HUA HE (1930), PENG FEI XU (1949), TIAN CHENG SHEN (1949), TIE JUN CHANG (1940), WEI CHUN BAI (1950). Utopically we were thinking of contacting the oldest cartoonists on the planet, but we were pleased that we got responses from some of the oldest. Against this project we had everything – distance, culture, language… but with one or two misunderstandings, one or two confusions, bad translations… we got a glimpse of contemporary Chinese thought on this topic that we are approaching. Thank you Cheng Zhu, as well as all the graphic comedians present and absent, for your efforts to communicate in this global fellowship.

If the philosophy of smiling at life, on a day-to-day basis, is a practice that is difficult to constantly maintain at full power, without falling into the tragicomedy of everyday life, it is even more difficult to accept individual aging with humor, as well as to defend that there is no nothing better in life than dying laughing.


CHUAN ZUO: In the last decade or so, I have drawn many cartoon proverbs, many of which depict the life experiences of the elderly, such as education, words and deeds, inheritance, psychology, emotions, and so on. They are very philosophical and interesting. Natural aging is a law of life and I will maintain an optimistic and realistic attitude until I die.
JIN XU: Optimism and humor have become my own life state. There is a saying in China that "there are no Flaming Mountains that cannot be crossed". No matter how, we have to "pass". Why not do this? After the arrival of my old age, I did not find it difficult to continue thinking and creating, and my observation skills remained keen.
JUN HUA HE: As long as seniors have legitimate hobbies, they will be just as happy as they are at work.
PENG FEI XU: Old age brings only physiological discomfort, while psychological activity remains active and full of joy in life. Today, I am able to maintain an optimistic attitude and I hope to maintain it until I get older.
TIAN CHENG SHEN: In my old age, I create more freely and effortlessly, without anyone prodding me. Optimistic mood is a state of mind and naturally it helps.
TIE JUN CHANG: As a cartoonist, you first need to have an optimistic and humorous mindset, but due to the limitations of the objective environment, it's not easy to truly achieve it. We can only actively strive and let nature take its course. Strive to maintain an optimistic and good-natured mindset until the end of your life. My old age life is like this - in old age life is very ordinary, not idle or tired, busy with creative work, actively striving to adapt to everything and letting nature take its course without showing off.
WEI CHUN BAI: In the 1990s, when I was introduced to Manga Monthly, I wrote that if the world loses its humor, I will immediately cease to exist. The most beautiful time is sunset. It is the happiest time for children and old people. Definitely happier than working, drawing, writing calligraphy, singing, practicing Tai Chi and having fun.

The harsh reality is that we start aging (or at the end of it) as early as the millisecond after birth, although apparently this only happens after middle age, a chronological time that is difficult to determine, to define individually. Power theorists consider that true aging is accentuated from retirement age, whatever it is, in which geographical/civilizational zone you live, in which possibility you can do so.
Today there is a lot of talk about active aging, but at the same time middle age is increasingly moving away from active work, from good economic living conditions, as if experience were less important than the new theories of beardless graduates who know nothing of practical life.
I, fortunately, never felt that pressure and only now, that Im in that limbo where I could have retired but that I can legally keep at my place of work for another year, I feel these external pressures, as if I were stealing the place of the youngest. Aren't they the ones who want to steal
my place ahead of time? In creativity, especially artistic, I think there is no age and even, if we lose a little of the anarchic or absurd irreverence of adolescence, we gain the philosophical irreverence of maturity more aware of unrealities.

CHUAN ZUO: When I was young, I was passionate and eager to explore, full of energy, with a strong desire to express myself and create a lot. I'm in my 80s now and my spirit and energy can be compared, but I still don´t want to stop painting. Teaching apprentices, hungry masters is commonplace. Without previous generations planting trees, how will future generations enjoy the
freshness? Whenever there is an opportunity, I like to share my creative experience with young colleagues.
JIN XU: For many years, I always enjoyed helping others. The accumulation of knowledge and the creation of cartoons has taken a long time and I have always believed that drawing cartoons is an important learning skill for painting.
JUN HUA HE: Absurdity is an important technique in creating cartoons. When he was young, he was bold, with absurd ideas and the courage to act recklessly. In old age, there is more experience, and in creation, both absurdity and rationality are emphasized.
Cartoons are a special kind of painting that is more concerned about society and people livelihood. Cartoonists are messengers who promote harmony and joy, warriors who uphold the just and dispel evil, and artists who regard creation as their sacred duty rather than artisans who earn their living by acting.
PENG FEI XU: When young, we are more agile and active, while when old, we are deeper and more enduring. I will pass on to the young people everything I know and nothing can be taken away.
TIAN CHENG SHEN: In terms of design, there is a tendency towards divergent associations, while in terms of production, there is a tendency towards avant-garde expression software.
TIE JUN CHANG: When I was young, I admired the character and artistry of famous artists like Hua Junwu, Fang Cheng, Ding Cong and Li Binsheng. Throughout my life, I followed them as role models and learned to draw and be a person like them. Even now, as I get older, I still look up to those predecessors as role models to look up to. I have worked as an art editor for many years and discovering new comic talent and encouraging young enthusiasts is a great pleasure and responsibility of my job. During decades as an editor, I created countless young manga authors, some of whom became famous manga masters. This is an immeasurable achievement, and I also gained many friends.
WEI CHUN BAI: When I was young, I liked costumes and had a strong creative ability. As I grew up, my absurd creative ability was not as strong as that of young people. I'm willing to tell you the techniques, but conception and humor are innate and cannot be taught.

Observing the planet, we are aware that it is overcrowded at the demographic level so that it can continue to be sustainable and in these numbers, in addition to many births in some areas of the planet, there is also a high level of aging in some societies, creating high imbalances in the population with the consequent political and social issues of this reality. This leads many to consider that the “old people” are here too much, because society is more interested in the irreverence of young people than in the knowledge/experience of older people, as if theory were more important than practice. But…
CHUAN ZUO: Some pessimistic and negative emotions and radical ideas in society won affect me. I still like to observe society and be aware of the availability of creative materials in case of need. I think satirical and humorous comics still have an irresistible appeal, like the excellent Braun classics. Father and Son and Sanmao Wandering, which are not outdated .
JIN XU: Contradictions in society are eternal, and people pursuit of progress and setbacks also arise from time to time. So satire and humor are not going to disappear, but criticism techniques also need to keep up with the times. Drawing cartoons requires passion, and creators must be at the forefront of the times to learn about society grievances and inspire new things. In addition, the author must be a positive and enterprising person of temperament.
JUN HUA HE: Any form and content of cartoons, as long as it has aesthetic value and artistic charm, it will be attractive. Cartoonists only care about society and constantly create what is the most appropriate attitude towards life.
PENG FEI XU: Cartoonists always actively look at life, observe it and use their brushes to describe the various forms of life. Irony and humor are always captivating, because life cannot do without them.
TIAN CHENG SHEN: Continuous creation and active effort are the conditions for not wasting painting. As we age, it can be less intense. Humorous elements and clever ideas have endless creative appeal.
TIE JUN CHANG: A nation without humor is a nation of idiots. As creators of satire and humorous comics, they must shoulder the brunt and lead the younger generation to become educated, good-natured citizens. My attitude towards life is that people are old but their hearts are not old. Although people “retire”, their hearts cannot retire. Before retirement, I accumulated rich life experience and creative skills. After retirement, I can release my emotions and create more and better works, which is endless fun.
WEI CHUN BAI: The soul of cartoons is humor, and satirical cartoons exist in all societies. Humans are not just young people, we are all and cartoonists are definitely the ones who can actively demonstrate this by continuing to be entrepreneurs. My attitude is reflected in the cartoon I drew entitled “Learning is beneficial but new”.

If it is true that the first problem with advancing bodily age is vision and the power of steady hands, creativity, disguised as isms such as puntilism, expressionism, impressionism, cubism, futurism... with new techniques, with alternative instruments recreating the personal trait? That is, the hand shakes, the eyes fail, but the spirit persists, or not?

CHUAN ZUO: Fortunately, my hands don shake and the brush still draws in one stroke. That my advantage, but I have cataracts in my eyes, which makes it difficult.
JIN XU: Due to years of exploring the Chinese nationalization of comics and the emphasis on stability and accuracy in the use of pen and ink, I was able to handle it with ease over all these years of practice.
JUN HUA HE: As long as emotions still exist, resistance is not scary, just act according to your abilities.
PENG FEI XU: Computer technology cannot replace hand drawing. Currently, I am still creating with optimism.
TIAN CHENG SHEN: Advancing age still has an impact on creativity, and the incentive mechanism will also weaken, requiring familiarity with new painting software.
TIE JUN CHANG: Im already an 83-year-old man. A few years ago, my hands were shaking, but Im an old man who doesnt accept defeat. So while I'm still able to create, Ill be creating some high-quality ink opera character paintings.
WEI CHUN BAI: I am currently struggling with my hands and feet, writing and drawing is getting harder and my eyes are not so good. So my calligraphy is not as satisfying as I wanted it to be, but I still persist in creating.

Does aging also undermine the philosophical view of humor, making it sour? With age, with the weight of having lived, existed, criticized repeatedly... does the look become more satirical or ironic?

CHUAN ZUO: This is a natural law. I am over 80 years old. Can I compare it to 50 years ago? The truth is, Ive been using my brain and my hands to create to this day, and four works still appear in the newspapers every month. Nowadays, cartoons are increasingly rare in newspapers, and thats not a problem when the author draws them with a lot of current wit.
JIN XU: It should be more mature. Due to the wide scope of living and reading, my ideas have become more open. Although there are fewer works, my satisfaction has increased. I still like to draw sharp and critical cartoons, and Id rather not draw them than let myself be overcome by superficiality.
JUN HUA HE: The cartoon mainly relies on wisdom, responsibility and courage, and has nothing to do with aging. Since sarcasm is present, it should be sharp and not understated, but more accurate, reasonable and appropriate to the situation rather than the person. The increase or decrease in artistic creativity is not in age, but in aspects such as knowledge, experience and cultivation.
PENG FEI XU: Irony is already my life, I will persist in creating, never abandon my own views and never back down.
TIAN CHENG SHEN: I have my own point of view and my works are also my expression.
TIE JUN CHANG: It won't subside, the ginger is still old and spicy. All senior cartoonists have rich creative experience and skill, and as they age, their works become more mature and charming. The old and new pieces I've been creating have received a lot of praise inside and outside the industry. Last year, the satirical and humorous section of the Peoples Daily organized the Chang Tiejun Ink Drawing Seminar for me, which was very inspiring.
WEI CHUN BAI: Cartoonists who are fair and kind must have a sense of social responsibility when evaluating current affairs. As long as there is injustice in society, I will use my brush to fight. I am already 73 years old, but my creativity has not stopped. If there are many newspapers published, my creativity will be stronger.

Of course, there are big differences in society, countries, geopolitical influences and this always influences the artist's vision, so it's redundant to ask if there are differences between his mood when he started and now, but can he explain what is different?

CHUAN ZUO: Yesterday and today are very different, with different social needs and creative experiences.
TIAN CHENG SHEN: With the placement of cultural heritage, perspectives and creation techniques have become more national and artistic in depth.
TIE JUN CHANG: The art of Peking Opera is vast and deep, and for me, creating opera characters is a lifelong blessing. The art of Peking Opera is an inexhaustible treasure trove of art, and as people age, time becomes more precious. The biggest influence on my creative perspective is the creation of Peking Opera in ink and water.
WEI CHUN BAI: Master Fang Cheng said that cartoons require democracy, and democracy also requires cartoons. I was extremely happy to have my own child when I first published the manga! Excited! Im still happy to post it now, but it has calmed down a lot.

All their lives, others expect a comedian to be a light-hearted, fun person. With age, do they continue to ask for the same thing, or do they accept that they can also make vinegar? Or has a comedian always been vinegary as a dispenser of knowing smiles?

CHUAN ZUO: The profession of a cartoonist is not related to human behavioral nature, but an excellent cartoonist must be a kind person.
JIN XU: Cartoonists are generally people of character, with a clear sense of right and wrong, a willingness to take responsibility, and a sense of social responsibility.
JUN HUA HE: I met many cartoonists, most with different personalities.
PENG FEI XU: It should be. I was born with these qualities.
TIAN CHENG SHEN: Yes, I like to be cheerful and humorous, outgoing and interesting, and its hard to change as I get older.
TIE JUN CHANG: Yes, I am a cheerful and interesting person who is also reticent. Sometimes I make mistakes cautiously and sometimes I find myself struggling with the shortcomings of others and sometimes I am sentimental.
WEI CHUN BAI: Human nature cannot be changed, and the talent of cartoonists is innate. Ive been an interesting person since I was young, and now I'm still that way as I get older. I am known as a child. Simplicity, kindness, fun, fairness.

What is hardest to accept as you get older? Does it take more effort to keep your spirits up every day or is it no longer a strength but a weakness? Do you feel aged? What is old age for you?

CHUAN ZUO: Talk and laugh during the day and sleep well at night.
JIN XU: As my mentality is not old, my life is not monotonous. Its normal to read more, relax and be tasked with creating humorous drawings. Im still very busy every day.
JUN HUA HE: Im old, but its not scary. The hardest thing to accept is loneliness and boredom. I once wrote a limerick: reading, painting, writing, drinking tea, humming, playing chess. My wife is always complaining, every sentence is deep and meaningful. Kindness and pleasure are enough for this old age! This is my old age.
PENG FEI XU: Aging is inevitable. Face reality and move on with your life calmly. The world belongs to everyone.
TIAN CHENG SHEN: Doing some thinking exercises every day is a happy thing and a health product to prevent one from feeling old.
TIE JUN CHANG: Mr. Liu Qingtao, the late Tianjin cartoonist, wrote to me in the year of my retirement, wishing me a happy second adolescence. I think that after the renovation there will always be infinite paintings, and time is not enough. I never forgot the teachings of Mr. Liu Qingtao and Im too busy to worry.
WEI CHUN BAI: My eyes are blurry and my hands are shaking. Its hard to draw without disturbing my studies. It care what others think of me. My heart is very young, my children are strong, my old age is carefree and I live a happy life. When looking at the past, is it important to keep the funniest moments alive, relegating tragedies to oblivion, or do they have more force and destroy the best moments of life?
CHUAN ZUO: Sometimes the last few years can also be portrayed as comic works, like my Les Miserables.
JIN XU: Through years of experience, I have developed the habit of not being surprised and not looking for trouble, thus creating an environment of kindness, contentment, perseverance and peace for the whole family.
JUN HUA HE: The world constantly revolves around tragedies and comedies, which are not only due to human nature, but also due to historical inevitability. The law of nature is that things will reverse when they reach extremes, and when things get better, the tide turns.
PENG FEI XU: Live in the present without regretting or regretting the past.
TIAN CHENG SHEN: Its great to respond to lifes grievances with good-natured banter.
TIE JUN CHANG: The deaths of masters like Hua Junwu, Ding Cong and Fang Cheng are heartbreaking, but their humorous creative philosophy leaves behind the most beautiful moments and memories.
WEI CHUN BAI: As long as you are good-natured, you will be happy and forget about everything.

Is it easier to look at the old age of others than your own physical decay?

CHUAN ZUO: The changes and whereabouts of a family, comrades in arms, friends, colleagues and painter friends in their later years can sometimes be painful.
JIN XU: In life, avoid the "anger is present, laughter is absent" mentality. Let everything flow naturally, eat well, drink well, have a healthy body and pen, and enjoy yourself harmoniously.
JUN HUA HE / PENG FEI XU: Yes.
TIAN CHENG SHEN: Physical aging is inevitable. Whether you like it or not, subtract 12 years from your real age and live.
TIE JUN CHANG: Mr. Fan Lifu, the late cartoonist, used to say in his later years: Forgetting old age never happens. He has always maintained an optimistic attitude towards his life, but in fact, he has not forgotten his own aging, using it as a reflection of his attitude towards life.
WEI CHUN BAI: The other person is like a mirror. As they age, so do you. So if you like to look at the younger generation, maybe your old mindset will change, and I like being with young people and kids.

What worries you most, lack of memory or physical problems?

CHUAN ZUO: Physical problems.
JIN XU: The brain is often used relentlessly to keep aging at bay, reading without understanding, occasionally taking notes, and maintaining a constant use of time'. I dont worry about Alzheimer's disease, for now.
JUN HUA HE: Im not afraid of my own pain, Im just afraid of causing trouble to my family.
PENG FEI XU: Im afraid I cant take care of myself, nothing else matters.
TIAN CHENG SHEN: Just take a walk, take a step, take a walk, dont worry about anything else.
TIE JUN CHANG: Memory and physical problems are indeed big concerns, but aging comes sooner or later, which is irresistible. Therefore, it is important to treat them rationally and do more.
WEI CHUN BAI: Good health is important, nothing to worry about. Let it be. If God asks you to go one day, youll be happy to go!

When you do humor as a hobby, in retirement, it continues as an escape. If youve been a professional for decades, retirement, in principle, is finally rest, but humorously, don't you miss that constant exercise of looking at life in reverse? Is it completely abandoned or has it become an entertainment hobby?

CHUAN ZUO: My manga creation has not retired and I will continue to draw until I get old. Humor is an important component of comics. When I use it to create, I use it. Whether before or after retirement, I will live to be old, learn to be old, design to be old and never let go.
JIN XU: Since drawing cartoons has become integrated into every aspect of my life, from high school to old age, I still create them today. The reform did not become a barrier' for me, that is, nothing has changed. Enjoy this and not that, never stop, humor must always exist and a slight intoxication prolongs life.
JUN HUA HE: Humor is a form of wisdom and quest, not a 'way of escape' or simply entertainment. Humor is a discipline and only by mastering humor can you have a better understanding of life. After the makeover, you'll also have more time to do the things you love and take care of your family.
PENG FEI XU: Since I have my own activities, there is no difference between before and after retirement. Yes, we are aging and our body organs are decreasing, there are many inconveniences, however, in the face of nature, we can be honest and humor is always yours, always accompanying us throughout life.
TIAN CHENG SHEN: Humor has been infused into the bloodstream, energizes the mind, injects oxygen into the brain. Society is changing, environment is changing but I still continue to practice martial arts.
TIE JUN CHANG: Continuing to work and rest after retirement is not contradictory. On the contrary, tense and orderly creative activities after retirement are actually a spiritual sustenance, a process of continuous improvement in art. Every work created has a sense of accomplishment, and creating ink, opera and comics is a good antidote to aging. Before retiring, I worked as an art editor at a newspaper, responsible for creating and editing comic stories. During my tenure, I mainly created comics to meet the needs of newspapers. After retirement, my creations are not limited by tasks to be done, but are created freely according to my hobbies and interests. I'm a big fan of Chinese Peking Opera and creating plays is my main activity after officially retiring. After retirement, I am busier than before.
WEI CHUN BAI: I started a new starting point in my life after retirement and was invited to teach cartooning in various university art departments. Also, I decided to create caricatures in nankin ink and washes. Drawing is an instinctive thing that is loved for a lifetime.

How was the adaptation to the new technologies? The speed of change has been vertiginous, which, on the one hand, facilitated certain technical procedures, also complicated those who did not like the change. How did this happen to you? Do you still prefer the classic techniques?

CHUAN ZUO: I still insist on drawing by hand, which makes people feel happy.
JIN XU: While adapting to new technologies, I never gave up on inheriting and developing traditional culture and skills, insisting on trying to nationalize cartoons and using ink and wash techniques to express myself.
JUN HUA HE: Before learning new technologies, I still used familiar methods to create cartoons.
PENG FEI XU: Being unable to keep up with new technologies is not a disappointment, and drawing by hand is always my pursuit of pleasure.
TIAN CHENG SHEN: I learned to use the new software but I still like to create by hand. I also develop techniques for ink and water, paper cutting, printing and other forms of expression.
TIE JUN CHANG: With the rapid development of technology in today's world, creation has benefited a lot. My works are constantly published online, allowing more readers to understand and appreciate them. In addition, there is a plethora of information and reference materials online, enriching the creative content.
WEI CHUN BAI: I like to draw by hand, but I am also very receptive to new technologies and I dont reject them. Cartoons have a stronger artistic appeal and their animation styles are different from traditional cartoons. eep down, its been many years witnessing changes in society, in political and social behavior, in addition to technical ones, that is, you are not only part of history but also a
chronicler of that same history.

What else has changed? How do you see this evolution, especially in the activity of the cartoonist (humorist)?

CHUAN ZUO: Cartoons move with the times and your works can be witnesses of them.
JIN XU: I witnessed history, observed social changes, experienced the desolation of human relationships, learned to analyze contradictions, and expressed my clear love and hate through cartoons.
JUN HUA HE: Social changes are inevitable in history. From a cartoonists point of view, many scenes of historical changes are also like cartoons that make people laugh and laugh.
PENG FEI XU: Throughout life, being able to record and bear witness to society is everyone s responsibility, that's all.
TIAN CHENG SHEN: I hope to have a democratic and relaxed creative environment.
TIE JUN CHANG: The duty of cartoonists is to sing the praises of truth, goodness and beauty and castigate the social phenomenon of falsehood, evil and ugliness in a satirical and humorous way. It is a delicate political issue and it can only adopt an evasive attitude, as this is limited by the creative environment.
WEI CHUN BAI: Sometimes the general environment determines the direction of cartoons, which determines the development of art and aesthetics. Technologies change, humor is the same, but society has changed and posed other, more complicated obstacles to the freedom of humor.

Is there as much or more creative freedom today than before? Political correctness, plus the idiotic sensibilities of small groups, tribes, clubs, parties... didn t make censorship more present in published works?

CHUAN ZUO: Humor is always free.
JIN XU: Innovation is difficult, avoiding clichés can inject new blood into cartoon creation. Reading and practice will expand the space for cartoons and effectively avoid obstacles in front of the “road”.
JUN HUA HE: Cartoons with pure humor have always been free. Satirical cartoons may encounter different obstacles in different societies, as those who have listened to them are in the minority.
PENG FEI XU: As long as a person has inner freedom, he will not be influenced by the outer world.
TIAN CHENG SHEN: Ive tasted the sweetness of democratic and tolerant creation, and hope to have more creative internships to showcase my talents.
TIE JUN CHANG: Manga creates endless themes for old and new pieces. Peking Opera is also our national treasure, and any piece that can be presented can be designed, creating freely…
WEI CHUN BAI: Many cartoon publishing platforms have closed down, how can we talk about freedom of cartoon creation?

How does the society where you live see the elderly?

CHUAN ZUO: Respect and care.
JIN XU: Old people are riches, books and classrooms. We must not only respect the elderly, but also be good elders.
JUN HUA HE: China has always had the traditional virtue of respecting the elderly and loving the young.
PENG FEI XU: Everyone knows that one day he will be old and he knows this truth.
TIAN CHENG SHEN: The elderly are still respected and cared for.
TIE JUN CHANG: Different people have different views about the elderly. Respecting and honoring the elderly is a beautiful tradition of our Chinese nation. Elder abuse and belittling of the elderly are very individual phenomena in society.
WEI CHUN BAI: With the progress of society, the elderly have indeed received social attention, but there are still many places where the government needs to pay more attention, especially when children are not around and the elderly must be protected with certain measures.

Is it different in the environment of cartoonists?

CHUAN ZUO: The predecessors of the Chinese cartoon industry will always be respected and loved by us!
JIN XU: Cartoon people gradually age, which is not scary, but it is not easy to maintain the night. It is necessary to read more cartoons and continue reading with patience. If you cant stand todays masterpieces, pick up your pen and create incredible masterpieces!
JUN HUA HE: The elderly are a valuable asset of society, which should be a common view among all sectors of society.
PENG FEI XU: Its not obvious.
TIAN CHENG SHEN: Seniors in the manga industry miss Zhang Leping, Hua Junwu, Ding Cong, Fang Cheng, Liao Bingxiong.
TIE JUN CHANG: Most cartoonists I know are practitioners of respecting and respecting the elderly.
WEI CHUN BAI: The elderly need love and attention and should be given respect and protection to enjoy their old age in peace.
What is humor for you and what is its importance in society?
CHUAN ZUO: Humor is the soul of cartoons, and the search for inspiration in irreverent creation. But in reality, in addition to literary works, there is a lack of such habits in our society.
JIN XU: Its the way to nourish yourself, the art of building the brain.
JUN HUA HE: Humor is a knowledge that is always worth pursuing, it is the lubricant of society and life.
PENG FEI XU: Resolve difficulties, adapt well to reality, and increase the meaning of life.
TIAN CHENG SHEN: Humor is the way smart people see the world.
TIE JUN CHANG: Humor is a regulator of life. This not only makes people happy, but also frees them from worries. Most importantly, it regulates the harmony of society and the humanities.
WEI CHUN BAI: Society without humor is like having no air or sunshine.

Is senile dementia a variant of absurd humor?

CHUAN ZUO: If dementia were included in comedy characters, it would be a satire on war maniacs or scoundrels.
PENG FEI XU: No, its a tragedy.
TIAN CHENG SHEN: No.
TIE JUN CHANG: Alzheimers disease is a terrible and tragic illness that deprives a person of reason and thought, and cannot be seen as a variant of absurd humor.
WEI CHUN BAI: I disagree, absurd humor is healthy. Do you believe that humor can help people to better accept aging and contribute to the daily optimism of physical decay?
CHUAN ZUO: Watching more movies and comic cartoons can help seniors live a happy life.
JUN HUA HE: Humor can make people happy, happiness can make people healthy, and health can make people live longer.
PENG FEI XU / TIE JUN CHANG / WEI CHUN B: I firmly believe in that.

In old age, which is funnier to joke or warn others? Physical, mental, social or political issues?

CHUAN ZUO: Elderly people with advantages in life experience present their experiences in preserving health and caring for the elderly.
JIN XU: In addition to persisting in taking walks to nourish the mind, it is also necessary to read and contemplate, keep an open mind, and constantly create new moods.
JUN HUA HE: Seniors are suitable to participate in entertainment projects with low mental pressure and high safety factor.
PENG FEI XU: Music and sport, I haven't given up yet, because they made me younger than my peers.
TIAN CHENG SHEN: When I was a kid, I didn't have a camera, much less a phone. Now, I draw memories and they are colorful and interesting.
TIE JUN CHANG: I'm a fan of Peking Opera. The art of Peking Opera is vast and profound. Listening, watching and designing plays made me look younger. I have loved Peking Opera all my life and it has been an endless joy.
WEI CHUN BAI: Humor sometimes requires certain conditions and environments, so often attending friends gatherings and social gatherings is the place that touches the nerves of humor.

Is it easier or harder for an elderly person to look to the future with humor?

CHUAN ZUO: Its not easy.
JIN XU: Laughs - Theres no end to it.
IJUN HUA HE: The richer the experience, the easier it should be.
PENG FEI XU: You have to look to the future with humor. There is no need to consider the effect.
TIAN CHENG SHEN: Unlimited imagination and travel are happy things.
TIE JUN CHANG: Looking to the future, it is undoubtedly a great pleasure for seniors to keep the original principles and create new ones, with endless paintings of Peking Opera characters and stories. It's easier to look to the future with humor.
WEI CHUN BAI: For seniors, if they are able to create humor, they will naturally be humorous.

Does death scare you or is dying laughing the best way to close this cycle? Are you worried
about the future of your job after you leave?

CHUAN ZUO: I am not afraid of death, nor do I worry. People live their whole lives worried. Plants fall in autumn, following the laws of nature. Retired life is easy, enjoy it today.
JIN XU: I m not considering death for now.
JUN HUA HE: The rules of nature cannot be broken and I will not be intimidated by death. I will definitely strive to die with a smile.
PENG FEI XU: Death is something I often consider and can face it calmly.
TIAN CHENG SHEN: When I was a child, I was very afraid. As I've gotten older and seen many people leave, I only hope to say goodbye with a smile.
TIE JUN CHANG: Death is a natural law, and whether emperors or beggars, we are equal. It doesn t matter if they die laughing or crying. Let it be, its just like elementary school students coming home after school.
WEI CHUN BAI: Philosophy tells us that everything grows, develops and perishes. There is nothing scary, according to natural laws. It's important to laugh at life.

Thank you for supporting me in this utopian and quixotic project, but it is important to give voice to artists and keep the flame of humor alive in an increasingly intolerant and sad planet.

 

Copyright © Osvaldo Macedo de Sousa. Publicado en Humor Sapiens con el permiso de su autor. Reservados todos los derechos.