Entrevista a Telo | Cuba

Pepe Pelayo
Creador y estudioso de la teoría y la aplicación del humor.
Eleuterio González "Telo" | Cuba

Article in English

Orgulloso de dedicarle mi vida al oficio de humorista

Ver, escribirle o pensar en mi buen amigo Telo González es volver casi 40 años atrás. Me revive los primeros años de mi carrera en el teatro con mi grupo La Seña del humor de Matanzas. Él era miembro de La Leña del humor de Santa Clara primero, y después del grupo Sala-Manca en La Habana. Tengo el orgullo de decir que compartí escena muchas veces con él. Era (es y será) un especialista en monólogos. A mí me asombraba cada vez que estrenaba alguno y me convertí en su admirador total. Después publicó libros, escribió obras de enorme calidad y humor, ha trabajado en TV, radio, cine, ha hecho giras internacionales, creó un dúo con el gran Bringas, etcétera. Y –por lo menos para mí y para muchos-, ha pasado a la historia del humor cubano. Por tal motivo es un honor y un placerazo tenerlo ahora "dialogando" conmigo aquí... Ah, debo añadir que era un especialista en hacernos reír improvisando detrás del telón, cuando actuábamos juntos y esperábamos nuestros turno, en camerinos, en ensayos, reuniones de amigos, etcétera. Y lo más importante: es un ser humano excepcional. Pero pasemos al diálogo…

PP: Amigo mío, ¿crees que el estilo y manera del humor que haces ahora, en cuanto a forma y contenido, es el mismo del Telo que comenzó? Explica tu respuesta (como hacen los profesores en los exámenes).

TELO: Pelayo, es una respuesta que te sabes pues casi me viste nacer en este mundo del humor, pero si aparte de ti, a alguien puede interesarle, te diré que las primeras cosas cuando comencé en mis años de estudiante universitario, fue más de lo que se veía en la TV o festivales de aficionados en los que participaba, parodias a la telenovela de turno o lo que hacían otros humoristas, ejemplo aquel parte meteorológico, ¿cuántas parodias a un parte meteorológico no has visto? Pues yo hice mi versión, así paso con poemas, skechts sobre programas de TV, etcétera. Nunca hice cuentos populares, no me salían, soy incoherente natural y adelanto el final comenzando el cuento, así que debía escribir lo que diría de memoria, en esto no he cambiado, pero sí cambió en el contenido de los textos que decía pues ingresé en el grupo La Leña, y sus integrantes provenían de carreras de lenguas y humanistas, liderados por El Pible, un intelectual con un desproporcionado sentido del humor, popular y letrado a la vez. Yo, con mi instrucción de estudiante de ingeniería industrial comencé a ser absorbido por toda aquella sapiencia y ambiente literario a la vez que sirvió de un taller donde arreglaba y enriquecía lo que fui escribiendo. Nos pasábamos los ejemplares de los clásicos de humor literario y disfruté muchas lecturas de Álvaro de la Iglesia, Jardiel Poncela, Aquiles Nasoa, Marx Twain, otros Marx humoristas como los textos de los Hermanos Marx o nuestro criollo Zumbado, en fin, lista larga, conversábamos sobre lo leído y fui perfilando, sin darme cuenta un gusto estético que hizo me introdujera en el círculo cultural de la ciudad de Santa Clara donde había una nueva generación de excelentes poetas, trovadores, escritores, etc. Definitivamente Pelayo, ese hecho marcó un antes y un después, en cuanto a contenido y forma, me refiero.

PP: A mí me pasó algo similar, así que te entiendo. Sin embargo, desde que te hiciste conocer tuviste un sello propio, un estilo diferente a todos y eso no lo hace todo el mundo. Por ejemplo, hacías casi siempre un tipo de personaje extraordinariamente gracioso y tu humor siempre se basaba en absurdos, disparates, exageraciones. Según tengo entendido, aún mantienes vivo todo eso. Entonces quiero saber cómo ha sido las reacciones de los jóvenes que sólo están acostumbrados al humor de crítica contingente, o el stand up comedy, etcétera. (Yo creo saber la respuesta de nuevo, porque sé que te va muy bien, pero me interesa que te extiendas un poco en la teorización de este punto, porque es algo que les cuesta entender a la gente).

TELO: Nadie puede crearse un estilo si se lo pone de tarea, eso va saliendo, aunque siempre usé como forma de humor el absurdo, no fue como método pensado, buscaba un tema e iba tomando notas hasta conformar el texto, siempre releyendo y dejando lo que me parecía más gracioso. Así escribí: "El Artesano de las Güiras", "El Novelista", "El Paraguas"; o los sketch de "Tardes Grises": "Los Esperadores", "La Parada", "Pedruco", etc. Gracias a la intervención de Virulo, comienzo contratado en el Conjunto de Espectáculos y entro al grupo Sala-Manca quienes eran graduados de actuación en el Instituto Superior de Artes (I.S.A.) y Osvaldo Doimeadios, su director, me fue guiando en el tema, me incentivó a estudiar los clásicos del teatro del absurdo: Ionesco, Becker, Harold Pinter, etc. y de forma quizás intuitiva escribí espectáculos completos con un aire o cierta influencia de lo que había leído, cómo fue “Ciclos”, mi texto más representado. Este repertorio de monólogos aún tienen vigencia, a veces los desempolvo y los hago en alguna gala, festival de teatro o gira internacional; algunos, como salieron publicados en mi libro “Telones”, son representados por actores a lo largo del país y otros lugares a donde, ni siquiera sé cómo han llegado. El teatro como lugar y su público es lo que más me ha gustado hacer, de siempre; como solista no he podido adaptarme al stand comedy, que es lo que funciona actualmente en cabaret y paladares (restaurantes no estatales), donde se hacen shows nocturnos o incluso teatros donde se organizan espectáculos de gran convocatoria, no significa que no me presente en estos lugares, son los que actualmente pagan mejor las cuentas, pero me resguardo formando parte de un dúo: “Pipe y Papo”, acompañado de un amigo de siempre, el actor Oscar Bringas; estos personajes, pensados para TV, representan los chistes clásicos de gallegos, pinareños, pastusos, etc. La forma del chiste en estos personajes raya en lo absurdo, cuando Papo hace una pregunta ingenua, Pipe remata con una respuesta supuestamente sabia pero absurda… Te pongo un ejemplo: Pipe: Debe ser medio día Papo ¿qué hora tú tienes ahí? Papo: No traigo reloj Pipe, es que, como mi reloj es submarino siempre lo tengo metido en una pecera en la casa. Pipe: Cómo se te ocurre Papo, tienes que hacer como yo, mi reloj también es submarino y siempre lo traigo arriba (Muestra un pomo lleno de agua con el reloj dentro.)… Metido en este pomo con agua, ah y no es mediodía, son solo las doce. Los personajes nacieron en la TV cubana, en el telechistes “Pateando La Lata”, dirigido por Delso Aquino, puse un ejemplo para los que no viven hace más de veinte años en Cuba… extranjeros o cubanos, a los extranjeros les es más fácil vivir veinte años fuera de Cuba, sobre todo si nacieron en el extranjero, en cambio a… Disculpa… sigo con el tema: Con el blindaje puesto de estos personajes nos enfrentamos a los más disimiles públicos en todo el país, muchos jóvenes no conocen los monólogos ni sketches de cuando Sala-Manca en la década del noventa pues eran niños o les dio por nacer después. Pero…

PP: Hablando de jóvenes. Aunque parezca mentira, nosotros lo fuimos en los años 80. Y quizás podría no preguntarte sobre el fenómeno del humor en esa época en Cuba, pero no me lo perdonaría. Así que ahí voy: ¿cómo le explicarías a un extranjero lo que sucedió en aquellos años, abordando el tipo de humor, las características personajes de los humoristas y su condición de aficionados, etcétera? ¿Fue para ti un “movimiento estético”? ¿Qué queda del humor y los humoristas de esos años? ¿Valió la pena que surgiera? ¿Por qué ese boom del humor elaborado, inteligente, blanco y por qué no fue un humor simplista, burlón y vulgar, siendo ese el humor que más gusta y consumen la mayoría de seres humanos?

TELO: Ahora, en la distancia, me parece increíble aquel movimiento, en una Cuba caracterizada en la cultura por el Son más bullanguero, la carcajada estrepitosa de chistes de sexo a lo Álvarez Guedes y Chaflán, cuyos artistas ahora me parecen geniales e inimitables, en fin... Ya había surgido hace rato una nueva trova con arquetipos bien alejados del exitoso cantante popular como el desgarbado Silvio, mi ídolo de siempre, que con su poesía y cantar pausado, sin coritos ni repeticiones, había conseguido un éxito a todos niveles, incluso, sobre todo en el comienzo, sin contar con respaldo de la cúpula oficialista... aquello, en su momento fue un boom. Cuando nosotros comenzábamos en el humor, a mitad de los ochenta, solo existía en nuestro contexto un Virulo y su Conjunto Nacional de Espectáculos, que se alejaba del chiste populoso, de lo malo que estaba el transporte urbano o lo difícil que era tragarse las croquetas y el café de las cafeterías o de aquellos programas televisivos con más de veinte años en pantalla, con actores muy simpáticos y populares, pero rallaban casi todos los sesenta años y más. Aquel movimiento surgió en las distintas universidades, el nivel de instrucción en la juventud era alto, con decirte que solo en la universidad Central de las Villas, donde estudiaba, había siete mil becados, solo becados, otros hacíamos los viajes de ida y vuelta a Santa Clara, a solo diez kilómetros, o sea había un público ávido de cosas diferentes, de romper esquemas y que gustaba de la innovación, de ideas nuevas y que rompían con lo tradicional impuesto. También fuimos resultado de una explosión demográfica en los años sesenta, que para esa fecha, mitad de los ochenta, éramos una población de jóvenes con sed de hacer historia en todos los campos. Recuerdo en mis comienzos y ya la Seña del Humor de Matanzas, sin ser de la capital tenía un considerable y entusiasta público con el que llenaban peñas y teatros, ustedes convocaban aquellos festivales y allá iba yo después de escribir y ensayar los monólogos y sketches para que, después de las funciones, en aquellas tertulias de camerino y lobby de hoteles, me dieran sus consejos, aquel apoyo fue de gran estímulo para mí, sin trampas o envidia profesional, y no solo conmigo, sino con todos los grupos y solistas que comenzábamos y fuimos en aquella época una comunidad, un movimiento que por derecho propio tuvo que encausar el Ministerio de Cultura de forma oficial gracias a la gran cantidad de seguidores, sobre todo en la juventud pensante e instruida. Una cosa, inconcebible en la época actual, muchos años perduramos como un movimiento de aficionados, llenábamos teatros, sin cobrar un centavo… Yo debía pedir permiso para ausentarme de la oficina en la que fui ubicado como ingeniero recién graduado y permiso pedían también mis compañeros de grupo que eran profesores, arquitectos, dibujantes, etc. Solo de esta forma podíamos participar fuera de nuestra provincia en espectáculos y festivales nacionales.

PP: Coincido contigo. Aunque es para conversar sobre el tema horas y horas. Pero han pasado muchos años y usted se ha mantenido con su calidad inmaculada a pesar de las cosas que sabemos. Querido Telo, pienso que tú ya has pasado a la historia del humor cubano, como dije en la introducción de este diáloco. Así lo constaté en mi “Breve diccionario del Humor” publicado en el 2019. Sin modestia y sin falsa modestia, ¿crees que por tu obra es justo que hayas pasado? Porque has hecho una carrera extensa y existosísima. Muchos otros con menos obras dicen que son “inmortales” o han ganado o se merecen premios por su trayectoria, etcétera… Espero que no demuestres humildad, porque sé que eres una persona humilde. Ya sé que no demostrarás tampoco soberbia y autosuficiencia, porque no eres así. Entonces, como es muy probable que coincidas conmigo en tu evaluación sincera, dime, ¿cómo te gustaría que te recordaran dentro del humor en el futuro?

TELO: Mi hermano, no sé si en algún momento futuro pase a la “historia” como dices, la historia se manipula de acuerdo a quien la escriba y no sé si alguien me recordará como persona o personaje, pero tengo la ligera sospecha que cuando ya no estemos y alguien lea mis poemas o textos para teatro, estoy seguro que reirá, sonreirá y quizás se pregunte: ¿y por qué este tipo no fue más reconocido y publicado en su tiempo?... Sí solo hay un humano que lo piense, entonces me voy a considerar un muerto afortunado, orgulloso por haber dedicado la vida a este complejo arte y oficio de humorista.

PP: Pues creo que lo serás. Incluso estoy seguro de que te visitaré en tu tumba y en medio de las risas de siempre, te diré. “¿Viste? ¡Lo lograste!”. Pero no nos anticipemos y sigamos en este mundo. Por ejemplo, te saco del tema con esta pregunta: ¿te gusta el stand up comedy? ¿Lo harías? ¿Sabes que en esa modalidad, en casi toda Latinoamérica lo practican comediantes excelentes, pero lamentablemente está plagado el medio de mediocres que como no se les exige lenguaje actoral, ni teatral ni dramaturgia, escriben cualquier texto y lo dicen solo apoyándose en la supuesta vis cómica que tienen y utilizando recursos fáciles como burlas hasta humillantes a sus víctimas, vulgaridades, obscenidades y también usan momentos en que hablan en serio dentro de sus rutinas, para decir demagógica y oportunistamente, cosas de la contingencia y así ganarse el seguro aplauso del público… y aquí cierro la interrogación porque era una pregunta, aunque se nos había olvidado por lo eterno de la formulación.

TELO: Quien primero me definió el método de hacer humor stand up comedy fue el maestro Armando Suarez del Villar en un festival Aquelarre. Yo competía con un monólogo: “El Rey del Brillo”, que era la historia de un limpiabotas callejero, pero en una gala en el Teatro Mella hacía falta cubrir un espacio fuera de competencia y logré hilvanar más de diez minutos con La Historia del CVP, no sé si recuerdas que surgió de improvisaciones al poner al CVP (una especie de portero bruto) en disimiles situaciones absurdas, pues bien, aquella noche, donde estaba el jurado y Armando a la cabeza, obtuve una ovación cerrada, por algo tan simple como armar un tema sobre algo que todos conocían y tenían referencia… Después, en la fiesta final del Aquelarre le pregunto del por qué me había dado solo una mención con mi monologo “El Rey del Brillo” y él con su forma directa me dijo que si hubiera inscrito en la competencia aquello del CVP me hubiese dado un premio y de inmediato me da una conferencia académica sobre el stand up comedy… Pues sí, allí me entero de la diferencia de un monologo teatral, con un personaje, vestuario, una dramaturgia, etc, a un tipo parado delante de una pared haciendo lo que se define como stand up comedy. En Cuba, eso no existía, al menos con el auge que tiene en estos últimos años… los hay denigrantes, menos malos y algunos, incluso muy buenos e ingeniosos… Yo por mi incoherencia congénita no aguanto más de diez minutos en escenarios sin un guión bien definido, contestando lo que se le ocurra al público, etc., no nací con ese talento, por desgracia, pero admiro a los que lo hacen bien.

PP: Por supuesto que hay que admirar a los que lo hacen como debe ser. No se trata del género, sino de los mediocres que les parece que es más fácil hablar frente a un micrófono sin dramaturgia, ni actuación, que dedicarse a los monólogos. Pero teoricemos un poco: ¿el humorista nace o se hace?

TELO: Es como de las personas odiadas que siempre hay alguien que dice: él, en el fondo es bueno... Yo agarro al tipo más sangrón de Cuba, le acomodo un personaje y un buen repertorio... y desde el fondo, sale a flote como “humorista”... Te lo digo porque los he visto con esas características trabajando en TV y cabarets… Pero bien, de ahí a que hagan un humor poético e inteligente, como el que nos gusta a ti y a mí, hay una distancia como de aquí a Mongolia.

PP: De aquí a Mongolia, pero ida y vuelta. Ahora cuéntame una anécdota relacionada con nuestra profesión?

TELO: Comenzaba en el trajín del humor y en una fiesta callejera con los vecinos de la cuadra, me insisten a que haga algo de mi repertorio, decidido y con entusiasmo comencé a decir uno de mis poemas lírico-humorísticos... ¡Qué halagador sentir el sonido de la risa después de cada verso!... y qué decepción al escuchar detrás de mí cuando una señora le comenta a otra: ¡Qué falta de respeto con el muchacho que dio el paso al frente para recitar una poesía y mira como se ríen de él!... Di las gracias y me perdí en el gentío... Allí aprendí sobre la ley de la relatividad del humor.

PP: ¿Qué me aconseja a mí como humorista?

TELO: Estamos en una época en que la especialización es la que nos hará llegar más fácil al éxito... Nos alejamos cada vez más de los tiempos en que un Da Vinci, lo mismo proyectaba un helicóptero que pintaba una gorda medio riéndose... Y por las cosas que últimamente he leído de ti, veo que estás alcanzando éxito en una difícil expresión del humor... Por aquí yo me he querido dedicar a escribir comedia para tv, pero se paga tan mal que hay que seguir haciendo, como Da Vinci, lo que aparezca.

PP: Amigo mío, aunque me duela debo ir cerrando el diáloco. Así que dime, por favor, ¿qué te gustaría hacer o lograr dentro del humor que no hayas hecho o logrado aún?

TELO: Una película a mi gusto con un guión mío, sueño con eso, aunque no creo que a esta altura pueda ser posible por lo difícil, en cuanto a producción, lograr algo con el solo fin de hacer reír, pero a cada rato vuelvo a manosear los guiones que tengo escrito y sigo soñando.

PP: No pierdas la capacidad de soñar que uno nunca sabe. Amigo mío, voy a finalizar como hago siempre en estas “conversaciones”: ¿se te ocurre una pregunta que deseaste te hubiera hecho? Y si es así, ¿puedes responderla?

TELO: La pregunta clásica: Si volvieras a nacer…etc.?... Respuesta: Sí, incluso hubiese comenzado mucho antes.

Pelayo, Quiero darte las gracias, gracias por hacerme recordar pasajes de mi vida casi olvidados, he tenido que exprimirme la mollera para reencontrar y refrescar tantos momentos agradables de nuestra juventud, para mi felices aquellos años donde lo único que teníamos de sobra, era entusiasmo, ah, y algunos sacos llenos de ideas y sueños que nunca se vaciaron… perdona mi incoherencia, gracias por preguntar, estoy al borde de que se me olvide todo y plasmarlo en esta entrevista asegura que lo recuerde por siempre… una brazo eterno.

PP: Mi queridísimo Telo, amigo y parte de mi historia, no te imaginas el placer que me has dado en este diáloco. Te deseo que sigas con tus éxitos, tu descomunal talento para el humor y tus buenas vibras. Gracias eternas, hermano.

 

 

Imagen
atelo1.jpeg

 

Imagen
atelo2.jpeg

 

 

 

Interview with Eleuterio González "Telo"

By Pepe Pelayo

 

Proud to dedicate my life to the profession of comedian

Seeing, writing or thinking about my good friend Telo González is like going back almost 40 years. I relive the first years of my career in theater with my group La Seña del humor de Matanzas. He was a member of La Leña del humor from Santa Clara first, and then the Sala-Manca group in Havana. I am proud to say that I shared the scene many times with him. He was (is and will be) a specialist in monologues. He amazed me every time he released one and I became his total admirer. Later he published books, wrote works of enormous quality and humor, has worked on TV, radio, cinema, has gone on international tours, created a duo with the great Bringas, etc. And – at least for me and for many – it has gone down in the history of Cuban humor. For this reason it is an honor and a great pleasure to have him now "dialogue" with me here... Ah, I must add that he was a specialist in making us laugh by improvising behind the curtain, when we acted together and waited our turns, in dressing rooms, in rehearsals, meetings of friends, etc. And most importantly: he is an exceptional human being. But let's move on to the dialogue...

PP: My friend, do you think that the style and manner of humor that you do now, in terms of form and content, is the same as the Telo that began? Explain your answer (like teachers do on exams).

TELO: Pelayo, it is an answer that you know because you almost saw me born in this world of humor, but if, apart from you, someone might be interested, I will tell you that the first things when I started in my years as a university student, was more than what was seen on TV or amateur festivals in which he participated, parodies of the current soap opera or what other comedians did, for example that weather report, how many parodies of a weather report have you not seen? Well, I made my version, that's how I go with poems, sketches about TV shows, etc. I never wrote popular stories, they didn't work out for me, I am naturally incoherent and I advance the end by starting the story, so I had to write what I would say from memory, in this I have not changed, but it did change in the content of the texts that I said because I entered the group La Leña, and its members came from language and humanist careers, led by El Pible, an intellectual with a disproportionate sense of humor, popular and literate at the same time. I, with my education as an industrial engineering student, began to be absorbed by all that wisdom and literary environment at the same time that it served as a workshop where I arranged and enriched what I was writing. We passed around copies of the classics of literary humor and I enjoyed many readings by Álvaro de la Iglesia, Jardiel Poncela, Aquiles Nasoa, Marx Twain, other Marx humorists such as the texts of the Marx Brothers or our Creole Zumbado, in short, a long list, We talked about what we had read and I began to outline, without realizing it, an aesthetic taste that introduced me to the cultural circle of the city of Santa Clara where there was a new generation of excellent poets, troubadours, writers, etc. Definitely Pelayo, that fact marked a before and after, in terms of content and form, I mean.

PP: Something similar happened to me, so I understand you. However, since you became known you had your own stamp, a style different from everyone and not everyone does that. For example, you almost always played an extraordinarily funny type of character and your humor was always based on absurdities, nonsense, exaggerations. As I understand it, you still keep all that alive. So I want to know what the reactions have been like from young people who are only used to contingent critical humor, or stand up comedy, etc. (I think I know the answer again, because I know that you are doing very well, but I am interested in you expanding a little on the theorization of this point, because it is something that is difficult for people to understand).

TELO: No one can create a style if they put it to work, that works out, although I always used absurdity as a form of humor, it was not as a planned method, I looked for a topic and took notes until I formed the text, always rereading and leaving which I thought was funniest. Thus I wrote: "The Craftsman of the Güiras", "The Novelist", "The Umbrella"; or the "Tardes Grises" sketches: "Los Esperadores", "La Parada", "Pedruco", etc. Thanks to Virulo's intervention, I was hired at the Conjunto de Espectáculos and joined the Sala-Manca group who were acting graduates at the Higher Institute of Arts (ISA) and Osvaldo Doimeadios, its director, guided me on the subject, He encouraged the study of the classics of the theater of the absurd: Ionesco, Becker, Harold Pinter, etc. and perhaps intuitively I wrote complete shows with an air or certain influence of what I had read, such as “Ciclos”, my most represented text. This repertoire of monologues is still valid, sometimes I dust them off and do them at a gala, theater festival or international tour; Some, as published in my book “Telones”, are represented by actors throughout the country and other places where I don't even know how they got there. Theater as a place and its audience is what I have always liked to do most; As a soloist I have not been able to adapt to stand comedy, which is what currently works in cabaret and paladares (non-state restaurants), where they do night shows or eventheaters where large-scale shows are organized, it does not mean that I do not perform in these places, they are the ones that currently pay the bills best, but I protect myself by being part of a duo: “Pipe y Papo”, accompanied by an old friend, the actor Oscar Bringas; These characters, designed for TV, represent the classic jokes of Galicians, Pinar del Río, Pastusos, etc. The form of the joke in these characters borders on the absurd, when Papo asks a naive question, Pipe finishes with a supposedly wise but absurd answer... I'll give you an example: Pipe: It must be noon Papo, what time are you there? Papo: I don't bring a Pipe watch, it's just that, since my watch is underwater, I always have it in a fish tank at home. Pipe: What do you think of Papo, you have to do like me, my watch is also underwater and I always bring it upstairs (Shows a knob full of water with the watch inside.)… Put in this knob with water, oh and it's not noon , it's only twelve. The characters were born on Cuban TV, in the soap opera “Pateando La Lata”, directed by Delso Aquino, I gave an example for those who have not lived in Cuba for more than twenty years… foreigners or Cubans, it is easier for foreigners to live twenty years away from Cuba, especially if they were born abroad, on the other hand... Sorry... I continue with the topic: With the armor of these characters on we face the most dissimilar audiences throughout the country, many young people do not know the monologues nor sketches from when Sala-Manca in the nineties because they were children or were born later. But…

PP: Speaking of young people. Believe it or not, we were in the 80s. And perhaps I could not ask you about the phenomenon of humor at that time in Cuba, but I wouldn't forgive myself. So here I go: how would you explain to a foreigner what happened in those years, addressing the type of humor, the characteristic characters of the comedians and their status as amateurs, etc.? Was it an “aesthetic movement” for you? What remains of the humor and comedians of those years? Was it worth it to arise? Why this boom in elaborate, intelligent, white humor and why wasn't it simplistic, mocking and vulgar humor, being that the humor that most human beings like and consume the most?

TELO: Now, from a distance, that movement seems incredible to me, in a Cuba characterized in culture by the most boisterous Son, the boisterous laughter of sex jokes a la Álvarez Guedes and Chaflán, whose artists now seem brilliant and inimitable to me, Anyway... A new trova had already emerged a while ago with archetypes far removed from the successful popular singer like the lanky Silvio, my usual idol, who with his poetry and slow singing, without choruses or repetitions, had achieved success for everyone. levels, even, especially at the beginning, without having support from the ruling leadership... that, at the time, was a boom. When we started in humor, in the mid-eighties, there was only one Virulo and its National Entertainment Group in our context, which moved away from popular jokes, about how bad urban transportation was or how difficult it was to swallow croquettes. and coffee from cafes or from those television programs that have been on for more than twenty years.

screen, with very nice and popular actors, but they were almost all sixty years old or older. That movement arose in the different universities, the level of education in the youth was high, with telling you that only at the Central de las Villas University, where I studied, there were seven thousand scholarship holders, only scholarship holders, others of us made round trips to Santa Clara, just ten kilometers away, that is, there was a public eager for different things, to break molds and who liked innovation, new ideas that broke with the traditional imposed. We were also the result of a demographic explosion in the sixties, which by that date, mid-eighties, we were a population of young people with a thirst to make history in all fields. I remember in my beginnings and already the Seña del Humor of Matanzas, without being from the capital, had a considerable and enthusiastic audience with which they filled clubs and theaters, you called those festivals and I went there after writing and rehearsing the monologues and sketches for that, after the performances, in those dressing room and hotel lobby gatherings, they gave me their advice, that support was a great encouragement for me, without traps or professional envy, and not only with me, but with all the groups and soloists that We began and at that time we were a community, a movement that in its own right the Ministry of Culture had to prosecute officially thanks to the large number of followers, especially among the thinking and educated youth. One thing, inconceivable in the current era, for many years we lasted as an amateur movement, we filled theaters, without charging a cent... I had to ask for permission to be absent from the office where I was placed as a newly graduated engineer and my colleagues also asked for permission. group that were teachers, architects, draftsmen, etc. Only in this way could we participate outside our province in national shows and festivals.

PP: I agree with you. Although it is to talk about the subject for hours and hours. But many years have passed and you have maintained your immaculate quality despite the things we know. Dear Telo, I think that you have already gone down in the history of Cuban humor, as I said in the introduction to this dialogue. This is what I confirmed in my “Brief Dictionary of Humor” published in 2019. Without modesty and without false modesty, do you think it is fair that you have passed through your work? Because you have had an extensive and very successful career. Many others with fewer works say that they are “immortal” or have won or deserve awards for their career, etc.… I hope you do not show humility, because I know that you are a humble person. I already know that you will not demonstrate pride and self-sufficiency either, because you are not like that. So, since you most likely agree with me in your honest assessment, tell me, how would you like to be remembered in humor in the future?

TELO: My brother, I don't know if at some point in the future I will go down in "history" as you say, history is manipulated according to who writes it and I don't know if anyone will remember me as a person or character, but I have a slight suspicion that when We are no longer here and someone reads my poems or texts for theater, I am sure they will laugh, smile and perhaps wonder: and why was this guy not more recognized and published in his time?... Yes, there is only one human who can do it. think, then I'm going to consider myself a lucky dead person, proud for having dedicated my life to this complex art and craft of a comedian.

PP: Well, I think you will be. I'm even sure that I will visit you at your grave and amidst the usual laughter, I will tell you. "Dresses? You did!". But let's not get ahead of ourselves and continue in this world. For example, I get you off topic with this question: do you like stand up comedy? Would you do it? Do you know that in this modality, in almost all of Latin America it is practiced by excellent comedians, but unfortunately the environment is plagued by mediocre ones who, since no acting, theatrical or dramaturgy language is required of them, they write any text and say it only relying on the supposed vis comic that they have and using easy resources such as mockery to humiliating their victims, vulgarities, obscenities and they also use moments in which they speak seriously within their routines, to say demagogically and opportunistically, things of contingency and thus win the sure applause of the public …and here I close the question because it was a question, although we had forgotten it due to the eternal nature of the formulation.

TELO: The person who first defined the method of doing stand up comedy for me was maestro Armando Suarez del Villar at an Aquelarre festival. I competed with a monologue: “The King of Shine”, which was the story of a street shoeshine boy, but at a gala at the Mella Theater it was necessary to cover a space out of competition and I managed to string together more than ten minutes with The History of the CVP I don't know if you remember that it arose from improvisations when putting the CVP (a kind of brute goalkeeper) in different absurd situations, well, that night, where the jury was and Armando at the head, I got a standing ovation, for something so simple how to put together a topic about something that everyone knew and had reference to… Later, at the final party of the Aquelarre I asked him why he had only given me a mention with my monologue “The King of Shine” and he, in his direct way, told me that If I had entered the competition, the CVP would have given me a prize and immediately gave me an academic lecture on stand up comedy... Well yes, there I found out the difference from a theatrical monologue, with a character, costumes, a dramaturgy , etc., to a guy standing in front of a wall doing what is defined as stand up comedy. In Cuba, that did not exist, at least with the boom it has had in recent years... there are degrading ones, less bad ones and some, even very good and ingenious... Because of my congenital incoherence, I can't last more than ten minutes in scenarios without a script well defined, answering whatever occurs to the public, etc., I was not born with that talent, unfortunately, but I admire those who do it well.

PP: Of course you have to admire those who do it the way it should be. It's not about the genre, but about the mediocre ones who think it's easier to speak in front of a microphone without dramaturgy or acting than to dedicate themselves to monologues. But anyway, even though it hurts, I must close the dialogue. So please tell me, what would you like to do or achieve within humor that you haven't done or achieved yet?

TELO: A film to my liking with a script of mine, I dream of that, although I don't think that at this point it can be possible because of how difficult, in terms of production, it is to achieve something with the sole purpose of making people laugh, but I come back every so often. to handle the scripts that I have written and continue dreaming.

PP: Don't lose the ability to dream, you never know. My friend, I'm going to finish as I always do in these “conversations”: can you think of a question that you wish I had asked you? And if so, can you answer it?

TELO: The classic question: If you were born again...etc.?... Answer: Yes, it would have even started much earlier.

Pelayo, I want to thank you, thank you for making me remember almost forgotten passages of my life, I have had to squeeze my brain to rediscover and refresh so many pleasant moments of our youth, for me happy those years where the only thing we had to spare was enthusiasm Oh, and some bags full of ideas and dreams that were never emptied... forgive my incoherence, thanks for asking, I'm on the verge of forgetting everything and capturing it in this interview ensures that I remember it forever... an eternal arm.

PP: My dearest Telo, friend and part of my story, you cannot imagine the pleasure you have given me in this dialogue. I wish you to continue with your successes, your enormous talent for humor and your good vibes. Thank you eternally, brother.

 

 

(This text has been translated into English by Google Translate)